Ознаке

NjUJORK – Umetnički projekat Kendi Čang, gde velike crne table postavljene na zgrade pozivaju prolaznike da završe rečenicu: „Pre nego što umrem želim da…“ postao je fenomen koji se brzo širi svetom.

Odgovori, neki duboki, neki profani, napisani su na tačkastoj liniji kredom koja leži u podnožju zida.

„Pre nego što umrem želim da – moj otac bude ponosan na mene, želim da nađem jin za moj jang, želim da budem srećan, da vidim Italiju…“, neke su od napisanih poruka.

Kendi Čang je prvi zid „stvorila“ u napuštenoj kući u Nju Orleansu 2011. i od tada je više od 400 zidova iskrslo širom SAD, a 60 u drugim zemljama uključujući Kazahstan, Meksiko, Irak, Haiti, Južnu Koreju i Južnu Afriku.

„Iznenađena sam koliko su ljudi brzo spustili gard i napisali iskrene i ponekad bolne stvari na ovim zidovima“, rekla je AP-u Čang i dodala da je prvi zid bio inspirisan gubitkom voljene osobe. „Uverio me je da nisam sama dok sam pokušavala da razumem svoj život“.

„Pre nego što umrem želi da jedem više svega, da mi se žena vrati, da usporim na trenutak a možda čak i stanem“…

Natpisi su iskrena mešavina čežnje, nervoze, radosti, bola, zahvalnosti, nesigurosti i čuda. Deluju kao kolektivna terapija na javnom prostoru, rekla je Čang, koja ima master iz urbanog planiranja i veruje da javni prostori imaju potencijal da ujedine ljude i komuniciraju.

Ona sama je na zidovima napisala da želi da uživa u više mesta sa ljudima koje voli i da oživi grad duhova.

„Ima nečeg magičnog u ovome“, kaže 22-godišnja Sara Mekalister koja je ispisala šta želi da uradi (putuje više, ulepša nekome dan) na zidu bivše fabrike u Sirkuzi, Njujork.

Vlasnik zgrade Rik Destito otvorio je „Pre nego što umrem“ zid pošto je za ideju saznao preko Fejsbuka.

„To je tako jednostavna ideja ali mi je bliska jer postoji toliko stvari koje želim da uradim pre nego što umrem“, rekao je Destito, koji je nekadašnju fabriku guma pretvorio u umetničke atelje gde ljudi svih uzrasta i interesovanja dolaze da napišu šta žele, neki oklevajući a neki puni nade.

„Pre nego što umrem želim da vidim lek za autizam, uzgajim brkove, skinem se sa droge“…

Nikis Tarner, 16, želi da igra profesionalni fudbal. Drugi pak žele da otkriju vanzemaljski život, kažu ocu da su gej, nađu lek za rak, postanu poznati…

Čang kaže da je univerzalna tema koja se provlači lično blagostanje i da su među češći odgovorima „da se suočim sa tim ko sam, da ne žalim ni za čim, da oprostim i da mi bude oprošteno, da se izlečim“.

Početkom meseca u SAD se pojavila knjiga „Before I Die“ gde su zabeleženi neki od odgovora pošto se oni često brišu kako bi se napravilo mesta za nove.

„Neki zidovi odražavaju trenutnu politiku regiona. Za većinu, zidovi su pokazatelj koliko su naše nade univerzalne“, rekla je Čang.

„Želimo da volimo i budemo voljeni“, rekla je ona. „Želimo da vidimo svet. Želimo da pomognemo drugima. Želimo da razumemo ko smo“.

Pre nego što umrem želim da… | Reportaže | Novosti.rs.

Владина чесма у атару села Ивања (Радан) на мети вандала и безбожника (Фотодокументација Заветина, децембар 2013)

Владина чесма у атару села Ивања (Радан) на мети вандала и безбожника (Фотодокументација Заветина, децембар 2013)

